VEBE MEDIA
Op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of de kleutergroepen van het basisonderwijs wordt het programma Jongleren uitgevoerd en afgesloten met een ouderbijeenkomst. Verkeersopvoeding begint al op zeer jonge leeftijd. Door te vertellen wat je doet en regelmatig met je kind te wandelen en te fietsen leren kinderen al spelenderwijs de gedragingen in het verkeer.
De rol van ouders in het verkeer
Omdat ouders een ontzettend belangrijke rol spelen in de verkeerseducatie van hun kinderen. Juist van hen leren kinderen goede vaardigheden in het verkeer. Geen wonder, want uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van ‘volwassenen die veel voor hen betekenen’. Kinderen leren immers door na te doen wat zij anderen zien doen, voornamelijk van voorbeeldfiguren zoals ouders. Vertellen wat goed en slecht is is belangrijk, maar onvoldoende. Juist het gedrag zullen zij overnemen.
Automatiseren met stoeprand stop
Abstracte regels zijn nog te moeilijk. Wel kunt u uitleggen dat de stoep de plaats van het kind is en de weg van de auto. Het boekje Stoeprand Stop van Dick Bruna is hierbij een mooie aanvulling. Oefenen met kijken is de basis. Vraag ook eens wat uw kind ziet, Sommige kinderen zien een auto op 500 meter afstand en durven niet over te steken. Anderen steken gewoon over.
Oefenen in het verkeer
Door veel te oefenen met je kind leren kinderen beter met de verkeersituaties om te gaan en snelheden in te schatten. Maar ondanks dat ze dit al gauw goed lijken te doen bent u langer als begeleider in het verkeer nodig dan u denkt. Kinderen kunnen tot 8 jaar nog moeilijk complexe situaties inschatten. En als een andere verkeersdeelnemer iets verkeerd doet, kunnen ze daar moeilijk op reageren.
Bekijk ook onze duidelijke ouderbrochure met tips om te oefenen